söndag 27 september 2009

svenska uppgift, redovisa bok.

söndergråten
sönderknullad
spritsad på människors roppar till ett rimligt pris
utläkt och uppkörd
barn luder och billig
ovillig
apatisk och tröstande
fruktansvärda mardrömmar skräck och ångest
tårar att torka
kartlös och vilsen
rastlös och trimmad
svävande över vackra landskap
flyger över länder och hav.

----------------------------------

Jag ligger på hallmattan och kollar på pappa
han ska åka på ålandssemester med sina arbetskamrater
jag är trygg nu jag är inte stygg nu
han är på bra humör och det
gör mej glad och lite busig
jag vill att pappa ska vara såhär för jämnan
jag vill ha en sån här pappa
hans svarta necessär ligger på sängen och
hans deodorant ligger också där
när han inte är hemma brukar jag tvinga mej själv
att slicka på den där parfym- och svettsmakande kulan
den genomskinligt vita kulan med
den där äckliga starka smaken

jag räknar baklänges till sjutton jag räknar framlänges till bulgarien

Han är borta flera dagar och då är jag man i huset
jag bestämmer nu skriker jag och skäller på alla och envar
jag gastar och står i och så tar jag en stark grogg och
somnar under köksbordet

när pappa kommer hem är pilsk som ett vårtsvin säger han
Dagarna går och mitt liv och jag lyckas överleva nästan alla
mammor och papporoch stora och små

jag hör ljud i mörkret jag hör visk
jag trampas snart ihjäl
som en silver fisk.
----------------------------------

bok: Silverfisken
författare: Sofia Rapp Johansson


LÄS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar